Jak efektivně rozhýbat ztuhlou šíji a krk

Napsal

Většinu pracovního dne prosedíme za stolem, v autě či na pohovce před televizí. Aniž si to uvědomujeme, je to na páteř (a krční obratle především) opravdu velký nápor. A pak se jednoho dne vzbudíme s nepříjemnou bolestí při každém sebemenším pohybu. Nebo otočíme hlavou a zpět ji vrátíme jen obtížně a s velkými bolestmi. Ztuhlý krk rozhodně není žádná legrace.

Ke ztuhnutí šíje dochází při zkrácení krčních svalů a blokaci obratlů. Následkem toho dojde k omezení hybnosti a jakýkoliv pohyb doprovází silná bolest, která vystřeluje až do ramene. I běžné úkony, jako je oblékání nebo třeba čištění zubů se stávají velmi obtížné.

Cviky pro uvolnění ztuhlého krku

Problém se ztuhlou šíjí se dá celkem rychle a efektivně vyřešit celkem jednoduchými cviky, jejichž hlavním úkolem je odblokovat obratle, protáhnout krční svaly a narovnat vaše držení těla. 

Protažení šíje

Položte si ruce v týl a propleťte prsty. Lokty dejte k sobě a pasivně stahujte hlavu lehce k hrudi. Vyhrbte se (nahrbení ale jde z krčních obratlů, nikoli z hrudních), protáhněte šíji. Zatlačte hlavou proti rukám a nadechněte se. S výdechem povolte a rukama jen pomocí gravitace stahujte hlavu dolů. Tento cvik opakujte klidně i v přestávkách během pracovního dne.

Otáčení hlavy

Pomalu otáčejte hlavou ze strany na stranu. S výdechem otáčejte hlavou doleva, s nádechem ji vraťte doprostřed a s dalším výdechem zamiřte doprava. Cvičení opakujte po dobu cca 5 minut.

Brada vzad

Posaďte se do vzpřímeného sedu, ruce nechte volně podél těla a dívejte se vpřed. Pozvolna táhněte bradu vzad, jako byste ji tlačili do krku, zároveň se vytahujte ke stropu. V maximálním zatlačení brady vzad setrvejte 2-3 vteřiny a volně dýchejte. Pak se uvolněte a bradu pomalu pouštějte do původní pozice. Při správném provedení se šíje uvolní a dojde k automobilizaci blokád krční páteře.

Share