Dopřejte si dostatek spánku – vaše tělo se vám poděkuje

Napsal

O tom, že bychom měli spát dostatečně dlouhou dobu, se píše všude. Proč je vlastně spánek tak důležitý? Během spánku se totiž děje řada regeneračních procesů a dobíjí se energie. Znáte to sami: bez dostatečného spánku se cítíte i po probuzení unavení, jste nesoustředění a nedostatek energie doháníte jídlem.

Dlouhodobě nedostatečný spánek pak vede k dalším fyzickým i psychickým problémům. například se mohou projevit kardiovaskulární problémy – ucpání tepen, slabý nebo silný tep či zvýšený krevní tlak. Dalšími projevy dlouhodobé spánkové deprivace jsou zvýšená hladina cukru v krvi, podrážděnost, bolesti hlavy nebo deprese. A s nedostatkem spánku je spojena i obezita.

Spánek ovlivňuje i kvalitu pleti

Je jedno, jak moc o pleť pečujete a jak drahé kosmetické přípravky používáte. Bez dostatečného kvalitního spánku nebude vaše pleť nikdy bez chyby. Jak se projevuje spánkový deficit na pleti?

  • na pleti jsou hlubší vrásky a linky
  • pleť je celkově zašedlá
  • pod očima jsou viditelné kruhy
  • je narušená funkce bariéry pleti, takže z ní rychleji odchází voda, a tím pádem je více dehydrovaná

Jak dlouho bychom měli optimálně spát

Potřeba spánku je značně individuální, optimální dobou pro dospělé lidi se ale jeví mezi 6 – 8 hodinami. Spánek kratší než šest hodin lékaři důrazně nedoporučují nikomu, i když může mít pocit, že mu stačí i 4 hodiny. Právě tito nespavci si zadělávají na budoucí zdravotní potíže.

Co se děje s tělem večer, kdy máme spát?

  • Zhruba od 20:00 do 23:00 hodin se tělo zklidňuje
  • Od 23:00 do 3:00 hodin dochází k její regeneraci.
  • Čas od 3:00 do 5:00 hodin je vyhrazen pro odpočinek.

Ovšem není důležitá jen délka, ale také kvalita spánku. A tu můžete zlepšit několika faktory, především pravidelným režimem. Jestliže si vytvoříte předspánkový rituál, bude se vám snadno usínat, kvalita spánku bude výborná a vy sami se budete cítit skvěle.

Spánkový rituál: večeři si dopřejte lehce stravitelnou, asi 2 – 3 hodiny před spaním. Neměli byste uléhat s pocitem plného břicha, ale ani hladoví. Alkohol pijte před spaním jen výjimečně a v malém množství. Choďte spát pravidelně ve stejnou dobu, předtím se už vyhněte výrazné námaze. Naopak je dobré tělo i mysl zklidnit nějakou relaxační technikou nebo meditací. A hlavně: vyhněte se jakémukoliv displeji či obrazovce. Elektronika ke spánku nepatří.

Share

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.