Cukrovka je velký strašák. Jak se jí vyhnout?

Napsal

Cukrovka je zatím stále ještě nevyléčitelná nemoc, ale při dodržování několika důležitých zásad, můžete i s ní vést plnohodnotný život. Hlavním projevem cukrovky je zvýšená hladina cukru v krvi, v dalších stádiích je také například ohrožen zrak, špatně se hojí rány a může dojít k dalším vážnějším problémům.

Cukrovku nebo-li diabetes rozlišujeme na:

  • cukrovku 1. typu
  • cukrovku 2. typu

Cukrovka 1. typu začíná obvykle v dětství či dospívání. Vyznačuje se absolutním nedostatkem inzulínu v těle. Není tak rozšířená, jako cukrovka 2. typu. Může být dědičná.

Cukrovka 2. typu je onemocnění způsobené několika faktory. Vyvíjí se z rezistence na inzulín. V současné době postihuje stále více lidí. Vzniká až v dospělosti, u starší populace, ale občas se objevují dokonce i u dětí. Jedním z faktorů, který vznik cukrovky ovlivňuje, je obezita. Tělesná hmotnost může také za to, jakým směrem se vaše nemoc bude ubírat.

Ještě bychom se mohli zmínit o těhotenské cukrovce. Ta během těhotenství ženy představuje riziko pro matku i dítě. Po porodu se obvykle vše vrátí k normálu.

Jak se cukrovce vyhnout

Velmi důležitý je pohyb. Pravidelně se hýbat, méně stresovat, odpočívat a dopřát si klidný a zdravý spánek je vedle správné stravy to nejdůležitější, co pro prevenci proti diabetes můžeme udělat.

Správný jídelníček dodá tělu veškeré živiny, aniž by mu zadělával na potíže s nadváhou a také cukrovkou. Vhodné potraviny pro boj s diabetes i obezitou jsou celozrnné potraviny, ryby, zelené saláty, jahody, borůvky, vejce, semínka chia, ořechy, neslazené kvalitní jogurty, česnek a další. Vyvarujte se polotovarům, sušenkám a slazeným nápojům. Omezte zdroje škodlivých tuků (uzeninu) a nejezte příliš smažená a tučná jídla.

Z celozrnných potravin jde hlavně o pečivo, ale také těstoviny. Na rozdíl od bílého pečiva regulují celozrnné potraviny lépe cukr v krvi a tím pomáhají předcházet cukrovce. Obecně prospěšné našemu tělu jsou také luštěniny, proto bychom je měli zařazovat do našeho jídelníčku častěji. Obsahují kvalitní bílkoviny i vitamíny. A samozřejmě nesmíme zapomenout na zeleninu jako je špenát, kapusta, mrkev, květák a saláty. Tato zelenina obsahuje velmi silné antioxidanty, které pomáhají snižovat riziko diabetu a to až o 15%.

Share