Co zabírá na nafouknuté břicho

Napsal

Nadýmání, plynatost, prostě nafouknuté břicho trápí čas od času každého z nás. Z nějakého důvodu se nám ve střevech začnou hromadit plyny a nepříjemně nás tlačí v břiše. Plynatost má většinou nějakou banální příčinou, může být ale také průvodním projevem nějakého vánějšího zdravotního problému. Jestliže tedy nezabere některá z následujících rad a nadýmání vás bude trápit i nadále, určitě se obraťte na lékaře. 

Nafouknuté břicho se může objevit například u žen v době před menstruací, po porodu nebo když vás trápí zácpa. Obvykle je ale nafouknuté břicho důsledkem našeho životního stylu a zbavíme se ho jen v případě, že provedeme nějaké trvalé změny.

Pozor na oligosacharidy

Pokud budete pátrat po příčině plynatosti, narazíte většinou na potraviny, obsahující oligosacharidy, což jsou luštěniny, některá zelenina (květák, brokolice, česnek, cibule) i ovoce (švestky, blumy, ale i jablka či meloun), mohou to být obiloviny nebo mléko. Nadýmavé jsou všechny potraviny, které kvasí. Vzhledem k tomu, že mezi nimi je řada zdravých potravin, není řešení jejich vynechání z jídelníčku (pokud nezjistíte, že máte intoleranci, například na laktózu), ale spíš je konzumovat opatrněji. Hlídat si množství, kombinaci s dalšími potravinami a podobně.

Pomůžou bylinky a koření

Když připravujete jídlo z nadýmavé zeleniny, většinou je v receptu uveden i kmín, kopr nebo majoránka. Je to díky zkušenosti našich předků – i oni museli své plyny nějak zvládat. Na nafouklé břicho platí také slunečnicová či dýňová semínka a vlašské ořechy. A samozřejmě i nějaké bylinky, kromě kopru a majoránky je to třeba meduňka a máta.

Pár dobrých rad na nafouklé břicho

Plynatost může způsobovat větší množství vzduchu ve střevech, který se tam dostane hltáním či mluvením při jídle. Také bublinkové nápoje jsou často příčinou nadýmání. Jestli nechcete schovávat nafouklé břicho za volným tričkem, přestaňte pít sycené nápoje. A také se hýbejte – pohybová aktivita povzbuzuje peristaltiku střev a rychleji vás zbaví nejen plynů, ale i případné zácpy. 

Share