Kolagen a kvalitní proteiny jsou základem stravy každého sportovce

Napsal

Říká se, sportem ku zdraví. Něco na tom pravdy bude. Ale pokud se sportovní aktivitě věnujete opravdu usilovně, mohou se občas ozvat vaše klouby a volat zvýšeným hlasem po speciální výživě. Když je vyslyšíte a dáte jim, co potřebují, můžete se opět věnovat své největší zálibě – sportování bez toho, aby vás něco bolelo. Výborným prostředkem na klouby je kolagen. Kvalitní protein zase napomůže budování svalů. Pojďme se podívat na to, jak trénovat bez zranění.

Kolagén

Kolagén

Na co si dát při cvičení pozor

Když nebudete mít zdravé klouby, pak na nějaké budování svalů můžete zapomenout. Jak chcete cvičit, když se ozývají bolesti v kloubech, které vám cvičit znemožňují? To prostě moc nejde dohromady. Asi každý sportovec dá za pravdu tomu, kdo tvrdí, že důležitá je pro cvičení i optimální tělesná hmotnost. Takže, kdo má nějakou tu nadváhu, nebo dokonce trpí obezitou, musí volit takovou pohybovou aktivitu, která mu nebude škodit a nebude mít nepříznivý vliv na jeho klouby. Zde se jako vhodné nabízí cvičení ve vodě nebo běhání po měkkém povrchu. Tím rozhodně není beton nebo asfalt.

Pro sportovce není zdravá nárazová zátěž a přetěžování kloubů. Zátěž by se měla zvyšovat postupně, nikoli naráz. Platí to pro silový trénink s činkou stejně jako pro kardio cvičení. Klouby lze šetřit zkombinováním několika druhů pohybu – cvičení ve fitness centru je možné doplnit během venku, plaváním nebo i jízdou na kole.

Před každým tréninkem je nutné se pořádně rozcvičit a zahřát svaly. Kdo to zanedbá, koleduje si o zranění. Správná rozcvička obsahuje zahřátí a strečink, které tělo připraví na následující sportovní výkon – posilování ve fitness centru, silový trénink i běh venku. Stačí takto poctivě cvičit pár minut. Účelem rozcvičení určitě není se zcela vysílit, ale nechat si ještě energii i na hlavní cvičení.

Aby klouby sloužily dobře co nejdéle

Pro klouby je zdravý pravidelný a přiměřený pohyb. Aby vám však vydržely co nejdéle, měli byste jim dodat také kolagen. Účinky kolagenu na pohybový aparát jsou zřejmé – dodává kloubům potřebnou výživu, protože se jedná o bílkovinu, která je základní stavební hmotou pojivových tkání – chrupavek, kostí, šlach, vaziva a kůže. Obsahují však také cévní stěny, buněčné membrány a některé lidské orgány. Kolagen sehrává i hlavní roli v procesu stárnutí. Pokud chybí, nemohou klouby, vaziva a šlachy plnit svoji normální funkci. Platí, že podpůrné tkáně stárnou tím rychleji, čím jsou více namáhané.

Při silovém tréninku, běhu i dalších sportovních aktivitách při nadměrné zátěži klouby mlčky trpí. A pak se najednou ozvou pichlavou bolestí, která neumožňuje pokračovat ve cvičení. Aby se tomu předešlo, je na místě kloubům dopřát jejich výživu. Asi to zná každý, kdo se věnoval nějakému sportu, že se jeho klouby občas ozvaly. Při silovém tréninku trpí zejména ramenní klouby a kolena. Jestliže nemají dostatečnou výživu, dochází k opotřebení chrupavky, jež může dokonce i prasknout. To bohužel nejen že naruší plánovaný růst síly a svalů, ale také ho zastaví.

Nejčastěji se kolagen dodává formou potravinových doplňků, jež je možné užívat dlouhodobě. Jedno balení většinou nestačí k tomu, aby se sportem namáhané klouby dokonale regenerovaly. Co kolagen všechno umí:

  • podpora kůže – kolagen dodává kůži její elasticitu. Čím je člověk starší, tím méně kolagenu jeho kůže obsahuje.
  • kloubní výživa – s přibývajícím věkem pojivové tkáně degradují, mohou se objevit jejich bolesti nebo vzniknout degenerativní onemocnění kloubů. Dodání kolagenu zvyšuje fyzickou aktivitu.
  • podpora pevnosti kostí – Když má kost dostatek kolagenu k dispozici, lépe odolává nárazům
  • podpora růstu svalů – kolagen pomáhá regenerovat nejen pojivové tkáně, ale také je účinný při předcházení stárnutí svalů
  • podpora kardiovaskulárního systému – jako důležitá součást cév kolagen pomáhá udržovat jejich pružnost.

Jak je vidět, bez pravidelné dávky kolagenu se správný sportovec neobejde. Stejně tak ale musí svému tělu dodávat v dostatečném množství kvalitní protein neboli bílkovinu, jež je podstatou organismu, v němž sehrává důležité funkce:

  • stavební
  • transportní a skladovací
  • zajišťující pohyb
  • katalytické, řídící a regulační
  • ochranné a obranné.

Základem bílkovin jsou aminokyseliny, z nichž některé si tělo vyrábí samo, jiné však musí přijímat v potravě, která by na proteiny měla být přiměřeně bohatá. Bílkoviny dělíme podle zastoupení esenciálních aminokyselin na:

  • plnohodnotné – mléčné výrobky, vejce, syrovátka, maso
  • neplnohodnotné – sója, luštěniny, obiloviny, zelenina, brambory, ořechy.

Doporučená denní dávka bílkoviny u dospělého člověka se pohybuje okolo 0,8 g na 1 kg tělesné hmotnosti. U sportovců se toto číslo zvyšuje až na 1,6 – 2 g na 1 kg tělesné hmotnosti. Nedostatek bílkovin v potravě se často pojí s nedostatečným přívodem energie.

Jak dodat tělu bílkoviny?

Pro sportovce by mělo být zcela běžné, že bílkoviny budou základem jeho jídelníčku. Doplňovat je může z pestré stravy bohaté na bílkoviny, nebo také formou proteinových tyčinek. Určitě stojí za to využít slevy na Protein.cz. Proteinové tyčinky obsahují vysoké procento kvalitních bílkovin a je možné je použít jako plnohodnotnou náhradu svačiny. Zároveň bývají chudé na cukry nebo tuky. Jsou ideálním občerstvením do posilovny, na cyklovýlet nebo turistiku. Ve sportovním batohu nezaberou tolik místa, přitom zasytí a dodají energii potřebnou k výkonu.

Na trhu je dostatečný výběr těchto produktů od různých výrobců, kteří se obvykle zaměřují na to, aby tyčinka obsahovala vysoké procento bílkovin a omezené množství sacharidů a tuků. Některé neobsahují vůbec cukr ani palmový olej a mívají lahodné příchutě. Je však brát v úvahu, že se jedná jen o doplněk stravy, která by měla být pestrá a vyvážená. Proteinová tyčinka je vhodná pro použití v situacích, kdy není čas na pořádné jídlo.

Zdroj obrázku:
Fascinadora/Shutterstock.com

Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *