Jak snížit cholesterol

Napsal

Cholesterol je nebezpečným tichým zabijákem. Nijak se neprojevuje, nepůsobí nám žádné bolesti a přesto nás může zabít. Cholesterol se totiž rád ukládá na stěnáchch cév, které tím zužuje a zvyšuje pravděpodobnost infarktu, mrtvice či jiných cévních onemocnění. Zajímavostí je, že veškerý cholesterol nepřijímáme pouze stravou, vyrábí si ho také játra. 

Cholesterol má dvě podoby, o kterých si rozhoduje tělo samo až po konzumaci potravy. Jednou podobou cholesterolu je HDL, který je lidově zvaný jako hodný, a druhou podobou cholesterolu je LDL, lidově nazývaný jako zlý. Zda se stane cholesterolem hodným, nebo zlým se určí až v těle člověka podle toho, jaký přenašeč se potravy ujme. Zlý LDL cholesterol je přenášen především tuky, které pak vedou ke ztučnění cév, a hodný se naopak drží spíše proteinů.

Zásadní ale není jenom celkové množství cholesterolu, ale spíše poměr, v jakém se HDL a LDL v těle nachází. Hodný cholesterol by měl v ideálním případě představovat alespoň 20 % celkového cholesterolu. Pokud je tělo v harmonické rovnováze, cholesterolu je právě jen tolik, aby pomohl zajistit hladký průběh veškerých životně nezbytných funkcí.

Jakou stravu jíst, aby došlo ke snížení hladiny cholesterolu

V první fázi bude pro zlepšení situace nutné omezit nasycené tuky. Ty se nachází například v uzeninách, tučném mase, pomazánkách, atd. Omezte také tučné mléčné výrobky.

Dalším bodem bude najít potraviny, které ovlivňují vstřebávání cholesterolu. K tomu vám skvěle dopomůže vláknina. Dobrou službu vám udělají také ořechy a denní konzumace zeleniny v co největší míře.

Potraviny vhodné pro úpravu cholesterolu

Abychom si drželi cholesterol v mezích správných hodnot, je důležité zařadit do jídelníčku vhodné potraviny, díky nimž to bude snadnější. Jsou to hlavně potraviny:

  • s obsahem vlákniny – Ovoce, zelenina, cereálie, celozrnné pečivo, luštěniny, jáhly, kuskus, brambory ve slupce, atd.
  • s obsahem nenasycených mastných kyselin – rostlinné tuky a oleje, ryby, oříšky
  • s nižším obsahem tuku – domácí dresingy, tvarohy, mléka, sýry, libová masa

Kromě zdravější stravy je pro snížení hodnot “zlého” cholesterolu LDL zásadní být každý den fyzicky aktivní, ideální jsou aerobní aktivity, jako je například svižná chůze nebo jízda na kole. Pokud nejste zvyklí cvičit, začněte 20 minutami denně a délku aktivity pomalu zvyšujte.

Nejsilnějším způsobem boje proti zvýšenému cholesterolu je ztráta hmotnosti – optimální váha jej pomáhá udržet v normě.

Share

Recommended Posts

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *