3 tipy, jak jíst zdravě

Napsal

Je obecně zažitý názor, že jíst zdravě znamená hladovět, utrácet víc peněz a ve výsledku jíst mnohem méně chutná jídla. Nic z toho není pravda. Chce to jen trochu změnit pohled na jídlo, maličko kreativity a hodně zdravého rozumu.

První pravda: hladové tělo si tvoří zásoby, takže když mu nedáte dost živin, budete tloustnout. Pravda o ceně zdravých potravin: jestliže si budete nakupovat (nebo pěstovat) lokální potraviny a ty dražší si dopřejete jen občas, nevyjde vás zdravá výživa dráž, než klasická česká, knedlíková. A mýtus o tom, že zdravá strava vůbec není dobrá lze také snadno vyvrátit: jezte jen taková jídla, která vám chutnají.

Tip č. 1 – Správně vyvážený talíř

Jíst zdravě neznamená škrtnout ze svého jídelníčku celou skupinu potravin jen proto, že se někomu povedlo zhubnout bez příjmu lepku, bez sacharidů a podobně. Z dlouhodobého hlediska totiž vyjmutí jakékoliv živiny z jídelníčku může napáchat víc zdravotních škod, než nějaké to kilo navíc.

Zdravý talíř je vyvážený a obsahuje všechny makroživiny, jen v jiném poměru, než jste možná zvyklí. Celou čtvrtinu talíře by měl představovat zdroj bílkovin, tedy maso, ryba, sýr či jiné mléčné výrobky, luštěniny. Druhou čtvrtinu představuje příloha, obvykle zdroj sacharidů: těstoviny, rýže, chléb, brambory. Tady se doporučuje konzumace celozrnných výrobků, protože se pomaleji tráví, takže déle zasytí a nerozkolísají hladinu cukru v krvi. Zbytek talíře, tedy celou polovinu, zabírá zelenina a ovoce (zelenina by měla být v přesile).

Tip č. 2 – Plánujte a krabičkujte

Abyste měli vždy pěkně vyváženou stravu a neutráceli zbytečně, je dobré si jednou týdně promyslet, co budete v následujících dnech jíst, a udělat si nákupní seznam. Na nákup nejděte hladoví a nic navíc nekupujte! Jídlo si připravujte dopředu, rozdělte do dóziček a nezapomeňte, že každé jídlo musí obsahovat bílkoviny a také porci ovoce nebo zeleniny.

Tip č. 3 – Zmenšujte porce

Nesnažte se ze dne na den snížit příjem energie na polovinu. Z počátku asi ani není nutné si její příjem nějak extrémně hlídat, jen vyměnit tučná jídla za méně tučná, bílé pečivo za celozrnné a moučníky za ovoce. A postupně zmenšovat porce. To jde třeba tak, že si začnete nandavat jídlo na menší talíř nebo do menší misky. Když budete jíst živiny, které déle udrží pocit sytosti (bílkoviny, vláknina, pomalé sacharidy), hladu se bát nemusíte.

Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *