První pomoc pro ploché nohy

Napsal

Chodidlo jsou nejzatěžovanější částí těla. Je důmyslně vytvořeno z 19 svalů, 107 vazů a 26 kostí tak, aby hmotnost celého těla udrželo. Jenže současný sedavý způsob života a chůze v uzavřených botách nohám prospívá – chodidla nedostávají správnou stimulaci k akci, takže dochází často ke zborcení klenby a k tvorbě plochých nohou.

Prvotními příznaky plochých nohou je pálení chodidel, otok nohou, bolest, pocit těžkosti. Později se přidá bolest prstů, kotníku a nártu, časem se může bolest objevit v kolenou, kyčlích, pánvi i v páteři. To, že máte ploché nohy zjistíte například tím, že máte značně ochozené boty na vnější straně paty. Ještě jednodušší diagnostika je podle otisku mokré nohy na podlaze – stopa by měla být ve tvaru půlměsíce, na vnitřní straně bez otisku, měly by být dobře viditelné otisky všech pěti prstů a otisk paty by měl tvořit ovál směřující dopředu.

Jak začít léčit ploché nohy

Když zjistíte, že se potýkáte s problémem plochých nohou první, co byste měli udělat, je pořídit si kvalitní boty s pružnou měkkou podrážkou, která pevně podpírá patu. Také ortoptedické vložky do bot jsou dobrou pomůckou pro odlehčení nohou při propadlé klenbě.

Dalším účinným krokem při léčbě plochých nohou je chůze naboso. Nikoliv však doma na měkkém nebo na upravených cestách, ale v terénu, kde tu a tam šlápnete na kamínek, na hrbolek a podobně. Cílem je aktivizovat svaly na chodidlech, které přestaly pracovat. K tomu pomáhají i různé cviky, například zvedání se ze základního postoje na špičky a “kolébání se” na špičkách, kutálení tenisáku pod chodidlem nebo cvičení na balanční podložce. Dříve se doporučovalo zvedání předmětů prsty u nohou, jenže to je spíš cvik šikovnosti, na ploché nohy moc nepůsobí. Úlevu plochým nohám přináší i Priessnitzova metoda – vířivky, vodoléčby či stimulační podložky.

Share

Recommended Posts

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *