Základní jógové pozice pro začátečníky

Napsal

Pokud jste se rozhodli začít s jógou doma a bez trenéra, měli byste rozhodně začít se základními pozicemi, z nichž se později sestavují celé sekvence. Správně provedené pozice (asány) by měly navodit harmonii mezi dechovou, tělesnou a duševní složkou svého těla, o tom především toto prastaré východní učení o propojení těla a mysli je.

Jóga je výborné cvičení na doma. Nepotřebujete žádné zvláštní cvičební pomůcky ani moc prostoru, v podstatě vám stačí kousek místa ve velikosti karimatky nebo jiné vhodné podložky.

4 základní asány na začátek

Než se pustíte do tréninku jógových pozic, měli byste si zapamatovat jedno důležité pravidlo: jóga nesmí bolet! Cvičte vždy v souladu se svými možnostmi, pravidelným opakováním se postupně vypracujete ke správnému provedení. Pozice, které bez problému zvládne každý začátečník:

Pozice hory. Z ní vychází všechny ostatní asány. Naučí vás správně držet tělo a uzemnit chodidla. Začnete ve stoje s chodidly u sebe. Váhu těla rovnoměrně rozprostřete mezi všechny prsty u nohou, střed těla zpevněte zatáhnutím břicha a vytahujte se mírně nahoru,  zatímco ramena tlačíte dozadu a dolů. Představte si, že vás někdo na pomyslném provázku vytahuje ke stropu.

Pozice stromu. Díky pozici stromu se naučíte pracovat s rovnováhou svého těla. Stoupněte si na podložku, očima se zafixujte na jeden bod před sebou. Rozkročte se a pravou nohu zapřete o levé vnitřní stehno. Ruce spojte k sobě jako při modlitbě a držte je takto v oblasti hrudi nebo nad hlavou. Prostřídejte pravou i levou nohu.

Pozice kobry. Lehněte si na břicho, dlaně položte vedle těla v úrovni ramen či hlavy. Zapřete se a s nádechem zdvihejte tělo do výšky natažených loktů (v případě potřeby posuňte dlaně dopředu).

Pozice dolů hledícího psa. Z pozice kobry můžete zvolna přejít do této pozice tak, že si kleknete na všechny čtyři se zápěstími přímo pod rameny a koleny ve stejné linii s boky. Opřete se o prsty na chodidlech a pomalu zvedáte boky (pokud nejste trénovaní, začínejte s pokrčenými koleny a postupně se nohy snažte narovnávat). Dlaněmi tlačíte do země, břicho je zpevněné. Snažte se přiblížit trupem co nejvíc ke stehnům.

 

Share