Základní jógové pozice pro začátečníky

Napsal

Pokud jste se rozhodli začít s jógou doma a bez trenéra, měli byste rozhodně začít se základními pozicemi, z nichž se později sestavují celé sekvence. Správně provedené pozice (asány) by měly navodit harmonii mezi dechovou, tělesnou a duševní složkou svého těla, o tom především toto prastaré východní učení o propojení těla a mysli je.

Jóga je výborné cvičení na doma. Nepotřebujete žádné zvláštní cvičební pomůcky ani moc prostoru, v podstatě vám stačí kousek místa ve velikosti karimatky nebo jiné vhodné podložky.

4 základní asány na začátek

Než se pustíte do tréninku jógových pozic, měli byste si zapamatovat jedno důležité pravidlo: jóga nesmí bolet! Cvičte vždy v souladu se svými možnostmi, pravidelným opakováním se postupně vypracujete ke správnému provedení. Pozice, které bez problému zvládne každý začátečník:

Pozice hory. Z ní vychází všechny ostatní asány. Naučí vás správně držet tělo a uzemnit chodidla. Začnete ve stoje s chodidly u sebe. Váhu těla rovnoměrně rozprostřete mezi všechny prsty u nohou, střed těla zpevněte zatáhnutím břicha a vytahujte se mírně nahoru,  zatímco ramena tlačíte dozadu a dolů. Představte si, že vás někdo na pomyslném provázku vytahuje ke stropu.

Pozice stromu. Díky pozici stromu se naučíte pracovat s rovnováhou svého těla. Stoupněte si na podložku, očima se zafixujte na jeden bod před sebou. Rozkročte se a pravou nohu zapřete o levé vnitřní stehno. Ruce spojte k sobě jako při modlitbě a držte je takto v oblasti hrudi nebo nad hlavou. Prostřídejte pravou i levou nohu.

Pozice kobry. Lehněte si na břicho, dlaně položte vedle těla v úrovni ramen či hlavy. Zapřete se a s nádechem zdvihejte tělo do výšky natažených loktů (v případě potřeby posuňte dlaně dopředu).

Pozice dolů hledícího psa. Z pozice kobry můžete zvolna přejít do této pozice tak, že si kleknete na všechny čtyři se zápěstími přímo pod rameny a koleny ve stejné linii s boky. Opřete se o prsty na chodidlech a pomalu zvedáte boky (pokud nejste trénovaní, začínejte s pokrčenými koleny a postupně se nohy snažte narovnávat). Dlaněmi tlačíte do země, břicho je zpevněné. Snažte se přiblížit trupem co nejvíc ke stehnům.

 

Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *