Jak se odnaučit kouřit? Metody které fungují

Napsal

Jste již několik let aktivním kuřákem, ale často přemýšlíte nad tím, jak přestat kouřit? Nebo jste se o to už několikrát pokoušeli, bohužel neúspěšně? Možná jste jen nenalezli nejvhodnější způsob odvykání kouření. Jisté je, že odvykání kouření je opravdu náročné a vyžaduje veliké úsilí.

Základním předpokladem pro úspěšné ukončení tohoto zlozvyku je rozhodnutí přestat. Vaše rozhodnutí o ukončení kouření, má při odvykání zásadní význam. Také je velmi důležité opravdu chtít s kouřením přestat, mít odhodlání a pevnou vůli. Pomoci vám mohou také některé informace o změnách a “uzdravení” vašeho těla poté, co si dáte svou poslední cigaretu.

your-20198_1920

Změny v organismu poté, co přestanete kouřit

V momentě, kdy přestanete kouřit, prokážete svému tělu obrovskou službu. Již 20 minut od vaší poslední cigarety se vrací do normálu váš krevní tlak i tepová frekvence a dochází ke zlepšení krevní cirkulace v horních i dolních končetinách. Po deseti hodinách od poslední cigarety se vrací do normálu koncentrace kyslíku v krvi .

Po 24 hodinách odvykání je z vašeho těla vyloučen oxid uhelnatý a vaše krev je okysličenější. Vaše plíce a dýchací cesty se také začínají čistit. Do 48 hodin odbourá vaše tělo veškerý nikotin. Vaše smysly, především chuť i čich se zlepšují. Do 72 hodin se rozšíří dýchací cesty a bude se vám snadněji dýchat.

Do 12 týdnů dojde ke zlepšení krevního oběhu, chůze a běh pro vás budou snadnější a budete se méně zadýchávat. Mezi třetím a devátým měsícem se vám výrazně zlepší funkčnost plic. Také vymizí problémy, jako jsou kašel, dušnost či pískoty na hrudi. Do 5 let od poslední cigarety vám klesá riziko srdečního infarktu na polovinu rizika kuřáka a do 10 let vám klesne vznik plicní rakoviny na polovinu rizika kuřáka.

Jak přestat kouřit?

Způsobů, jak ukončit svou závislost na kouření, je v dnešní době spousta. Existuje několik pomůcek, které vám odvykání ulehčí. Na trhu naleznete velké množství přípravků proti kouření – nikotinové žvýkačky, nikotinové náplasti, léky proti kouření, apod. Také se můžete obrátit na svého lékaře nebo specializované centrum či poradnu.

Jak postupovat při odvykání?

  1. V první řadě si stanovte pevný den, kdy přestanete kouřit.
  2. V tento den se pokuste svůj volný čas co nejvíce vyplnit. Vyrazit  ven s přáteli, nejlépe nekuřáky, zajděte si do kina, na procházku či na večeři nebo si zajděte zacvičit.
  3. Také si sepište seznam důvodů, proč chcete s kouřením přestat. Napište veškerá negativa, která na kouření shledáváte, včetně toho, jak vás kouření omezuje v práci či v rodině. Seznam umístěte na viditelné místo.
  4. Také si sepište situace, které vás nejvíce vedou ke kouření. Snažte se těmto situacím vyhnout, vymyslet si za ně náhradu a najít si zábavu, která vás donutí na cigaretu zapomenout.
  5. Sepište si seznam věcí, které můžete udělat, když vás popadne chuť na cigaretu. Jakmile vás chuť přepadne, nahlédnete do seznamu a jednu věc vyberete.
  6. Svému nejbližšímu okolí oznamte, že jste s kouřením přestali a požádejte je, aby vás ve vašem úsilí podpořili. A vyhýbejte se společnosti kuřáků.
  7. Zbavte se všeho, co souvisí s cigaretami. Odstraňte z dosahu vše, co s kouřením souvisí a může vám ho připomínat – popelníky, krabičky od cigaret, zapalovače, apod.
  8. Za své úsilí se vždy odměňte. Vhodné je spočítat si, kolik jste za týden bez cigaret ušetřili a za tyto ušetřené peníze si pořiďte nějakou odměnu.
  9. Pokud budete trpět abstinenčními příznaky, využijte možnosti použití přípravků proti kouření.
  10. Stále si připomínejte, proč jste se rozhodli s kouřením přestat.

Náhradní nikotinové terapie

Náhradní nikotinová terapie je v současnosti nejvíce preferovanou léčbou. Přípravky proti kouření minimalizují abstinenční příznaky a dávají odvykajícímu kuřákovi možnost vyrovnat se především z psychosociální závislostí na kouření. Tyto přípravky obsahují velmi malé množství nikotinu, které předají tělu v čisté formě a na rozdíl od cigarety tak nezpůsobují žádná zdravotní rizika.

Tyto přípravky vám pomohou od závislosti na tabáku tím, že zmírní touhu vašeho těla po nikotinu a zároveň minimalizují abstinenční příznaky. Na trhu je k dispozici velké množství preparátů pro náhradní nikotinovou terapii, jako jsou žvýkačky, náplasti proti kouření, různé léky proti kouření a každý si může vybrat formu i dávku, která mi bude nejvíce vyhovovat.

Patří sem například:

  • Nikotinové náplasti
  • Nikotinové žvýkačky
  • Pastilky a mikrotablety s nikotinem
  • Elektronické cigarety

Biorezonance a kouření

Vyzkoušeli jste všemožné přípravky proti kouření, prostředky slibující utlumení touhy po cigaretě, ale s vaší závislostí na nikotinu to ani nehnulo? Existuje ještě jeden, revolučnější přístup, který by vám mohl skutečně pomoci.

Biorezonance je efektivní metoda s velmi vysokou úspěšností (až 80 %), s kterou vaši závislost na cigaretách jistě pokoříte. Tato bezbolestná podpora při odvykání kouření je vhodná pro každého kuřáka bez ohledu na věk nebo počet vykouřených cigaret.

Share